Storkøbenhavn

STOMIFORENINGEN

Mød en stomiopereret

Rådgivningen på Herlev Hospital er stadig aflyst.

Bustur til Sprogø

Dato: 3. november 2019

Lørdag den 5.oktober kørte vi med bus fra Herlev station og samlede op i Høje Tåstrup. Det regnede, da vi startede, men solen brød snart frem og det blev en herlig efterårsdag på Sprogø.
Første stop var frokosten (Flæskesteg og is) på Cafe Bælt´Stedet ved Campingpladsen ved siden af broen.
Kl 14 samlede vi vores ø guide op og kørte over broen til Sprogø.
Efter ankomsten tog vi den mest besværlige vej op ad græsskråningen til fyrtårnet. Dog beså vi først resterne af den gamle væg, og derefter fik vi en lang forklaring om fyrtårnet, også de tidligere. Guiden valgte derefter en stejl nedgang til det gamle frysehus og siden ind i gården, Her fik vi en times forklaring angående åndsvagforsorgens virke gennem tiderne og om pigernes ophold.
Siden gik turen ned til havnen og Varden der symboliserer midten af Storebælt og siden ud på engen hvor vi hørte alt om fuglene.
Tiden var ved at løbe fra guiden, så vi fik desværre kun en hurtig tur ud under østbroen(hængebroen)i bussen, og ikke mulighed for at komme op under den, som man plejer, og videre til vestbroen som i realiteten er 2 broer en til vejen og en til togene. Vi fik forklaringen at broen kan bevæge sig meget, og så hvordan vejbroen er hængt op i gummiplader, som de af og til udskifter uden at lukke broen!
Derfra gik turen igen til Korsør og videre mod København. Humøret var højt men mange var trætte især af at stå men en dejlig dag i solskin og klar himmel.