Roskilde/Køge

Sommertur til Samsø

Dato: 16. juli 2017
Skrevet af: Marianne Bodi

Onsdag d. 7. juni var vi 30 deltagere der skulle 2 dage til Samsø. Turen begyndte meget tidligt, men vi havde også 3 opsamlingssteder og vi skulle nå færgen i Kalundborg kl. 8.45. På færgen stod bordene klar til os – dækket op til kaffe og rundstykker med diverse pålæg. Rent vejrmæssigt begyndte dagen ikke så godt – det regnede og vi håbede til det sidste, at solen skinnede på Samsø – men ak.
Da vi nåede Ballen havn så stod vores lokalguide Signe-Marie på bussen og hun var helt fantastisk.
Vores helt egne chauffør Jacob kørte os rundt på Samsø guidet af Signe-Marie, som fortalte os Samsøs historie helt tilbage til vikingetiden og historier om øens befolkning, om de forskellige bygninger, huse og kirker vi så.
Vores 1. stop var en opvisning kl. 11 på Falkecenter Samsø. Godt pakket ind i tæpper sad vi ude i en rundkreds og Falkonér Louise fortalte og præsenterede os for både: Harris høge- vandrefalk – afrikansk storhornugle (Tykke Berta) og den amerikanske havørn Paco. Desværre kom regnen midt i Pacos opvisning, men vi skulle ikke snydes for det sidste. Så vi kom indendørs og fik resten af showet og så fik vi også Paco at se på meget tæt hold. En meget flot og fantastisk opvisning og dygtig falkonér.
Derfra gik turen videre til Permelille og Svanegården fra 1887 hvor Gårdbutikken Samsø er indrettet og der kunne man købe alt fra lakridstænger til dame-og herre overtøj – så man kunne sagtens have brugt længere tid for at snuse rundt men vi skulle videre. Vi kørte tilbage til Ballen hvor vores dag var begyndt og vi fik en dejlig frokost på restaurant Dokken. Og så kom regnen lige igen så glade var vi da Jacob kom kørende med bussen. Så til Flinchs hotel hvor vi skulle overnatte. VI havde så et par timer inden middagen. Behøver jeg at fortælle at den var formidabel med bl.a. hvide asparges (fra Samsø naturligvis) og nye Samsø kartofler?

Næste morgen stak vi forsigtigt hovederne udenfor og heldigvis var vejret blev betydelig bedre – dog med blæst men solen skinnede fra en skyfri himmel.
Vi skulle mødes med Signe-Marie på “Økomuseum Samsø” hvor vi på 8 minutter fik fortalt 16.000 års historie på film.
Bussen satte kurs mod Nordby hvor vi fik en tur gennem byen til fods (busser må og kan ikke køre i den centrale del af byen) og Signe-Marie fortalte mange historier om byen: om gengangere, spøgelser og om at Nordby holder fast i mange, gamle traditioner med optog gennem byen, valg hvert år af en oldermand m.m. Der blev dog også tid til at besøge tante tut’s café og butik hvor der var mange spændende delikatesser m.m. såsom ramsløgsolie, jordbærsnaps og flagesalt med chili.
Så skulle vi videre til Issehoved og Langøre havn og vi sluttede 2 dags turen til Kattegats Perle Samsø med en spændende og meget velsmagende og hjemmelavet økologisk frokost på Samsø Bryghus – hvor vi selvfølgelig skulle have øl til maden – problemet var bare, at der var så mange valgmuligheder.

Afsted til Ballen havn og færgen og et stort farvel til Signe-Marie for 2 dages interessante og spændende fortællinger og historier om Samsø, den fortid, nutid og fremtid og dens befolkning.

En stor tak til alle der var med på turen – for hyggeligt, rart og sjovt samvær. Fra bestyrelsen vil vi sige tak for, at så mange havde lyst til at deltage på turen.