Nordjylland

Udflugt til Læsø 4-5/9

Dato: 11. september 2017
Skrevet af: Bjarne Baarup

Den 4/9 2017 var vi 26 medlemmer på en todagstur til Læsø. Vi mødtes alle ved færgen i Frederikshavn, hvor der var afgang  kl. 11:30. Ombord  spiste vi et dejligt stjerneskud, så sejlturen på  halvanden time gik hurtigt. Dog vippede færgen lidt.

Da vi alle var kommet i land, gik vi i samlet trop hen til vores hotel “Havnebakken”, hvor vi fik udleveret nøglerne til vores værelser. Derefter blev vi hentet i bus, som kørte os ud til  “Saltsyderhytten”, hvor vi fik fortalt om “Læsø Saltsyderi”. I 2016 kunne “Læsø Salt A/S” fejre 25 års jubilæum med et besøgstal på 70.000 gæster. Nogle af vores medlemmer tog et lille hvil og købte pandekager og kaffe. Nogle købte selvfølgelig noget salt med hjem.

I mellemtiden var Thomas Olsen kommet med “Rønnerbussen”, som skulle køre os ud til “Hornfisk Røn”. En tur på et par timer. En meget spændende tur, hvor vi mødte den barske natur. Vi så “Gallowaykvæg”, som afgræsser området. På den måde kommer der lys til mange flere planter. Vi fik også set “De gule myrer” , en udsøgt delikatesse på Noma. Nogle få af vores medlemmer smagte dem.

Ved aftenstid var vi igen hjemme på hotellet, hvor vi nød en dejlig 2 retters menu.

Efter morgenmaden næste dag, blev vi hentet af Ole Stoklund, som både kørte og fortalte om øens seværdigheder i ca. 6 timer.

På turen rundt så vi flere huse med tangtage. Det er ålegræs, der bruges til tangtagene. Ålegræs har været på kraftig retur, men er nu på fremmarch igen. Det ålegræs der bruges på Læsø kommer fra Møn og Bogø. ”Museumsgården”, som vi også besøgte, blev i 1938 købt af “Læsø Hjemstavnsforening”. Store dele af det gamle inventar fulgte med ved overtagelsen af gården, som oprindelig hed “Lynggården”. Vi  kørte efterfølgende til  “Storhavens Gårdcafe”. Der var forskellige dyr, såsom æsler, geder, høns, kaniner gæs og katte. På gården laves “Læsø Is” med bær og frugter fra øen samt økologisk mælk fra “Thise”.

Frokosten blev indtaget på “Læsø Spisehus” i Østerby. En “Læsøplanke” bestående af jomfruhummer, fjæsing, krabbeklør, pølser lavet af “Gallowaykvæg”, div. små fiskeretter og ost.

Ole Vestergaard, redaktør på vores COPA blad, bød efterfølgende på hjemmelavet Læsø Hyldeblomstvin, samt et besøg i sin butik.

Tiden var nu kommet, hvor vi skulle med færgen mod Frederikshavn. Ombord spiste vi bøf med bløde løg. Alle blev mætte.